Grootste niet-commerciele geocaching netwerk
Geopaths - Maak je eigen geoartpagina
Statistieken, GPX, zoeken. alles voor niets
Mails ontvangen over nieuwe caches en logs
Alle geocaching mogelijkeden 100% gratis
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Skrzynka nie ma jeszcze statystyki
Prinses Irenesluizen Wijk bij Duurstede - OB1A9E
N 51° 58.114 E 005° 19.052
Właściciel: Dutchie-WbD
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 3 m n.p.m.
 Województwo: Holandia > Utrecht
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 13-07-2014
Data utworzenia: 13-07-2014
Data opublikowania: 13-07-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 15-03-2018
0x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
8 odwiedzających
0 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Skrzynka niebezpieczna  Parking w pobliżu  Weź coś do pisania 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis NL

MET DANK AAN RIJKSWATERSTAAT

ATTENTIE: De cache is per 31-7-2014 verplaatst naar een nieuwe locatie. Plaats hem op deze plek terug aub.

Pas op: Als u met kinderen komt, houdt ze dan goed in de gaten. De locatie van de cache is niet volledig afgeschermd van het water. Pas ook op dat u de cachebehuizing niet in het water laat vallen. :)

PRINSES IRENESLUIZEN

Algemene informatie Prinses Irenesluizen

De Prinses Irenesluizen liggen in het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van Wijk bij Duurstede. De sluizen schutten schepen van het kanaal naar de rivier de Lek en andersom. Behalve het schutten van schepen is de sluis ook belangrijk voor de waterhuishouding. In tijden van zeer hoog water hebben de hefdeuren ook een waterkerende functie, zij fungeren dan in feite als dijk.

De sluizen en het kanaal stammen uit 1952. Een tweede sluiskolk is in 1974 gebouwd. Breder dan de eerste en daarmee ook geschikt voor de vierbaksduwvaart.

Kenmerken van de sluis

De Prinses Irenesluis bestaat uit twee sluiskolken:

Sluis 1

Sluis 1 is de oudste en deelbaar in twee secties, van ieder 175 x 18 meter. Door het delen gaat het schutten voor kleinere schepen sneller.

Sluis 2

Sluis 2 is een duwvaartsluis van 260x24 meter, schepen met vier duwbakken passen hier precies in. Voor de deuren hangen vangconstructies. Deze kunnen schepen die per ongeluk doorvaren opvangen, zodat de deur zelf onbeschadigd blijft. Beide sluiskolken hebben hefdeuren die op en neer bewegen. De machinekamers zijn bovenin de heftorens. Het gewicht van de hefdeuren wordt uitgebalanceerd door contragewichten. Elke deur heeft zes schuiven, waardoor het water geleidelijk in of uit de schutkolken stroomt.

Bediening en het Informatie Volg Systeem

De sluismeesters bedienen de Prinses Irenesluis vanuit de bedieningsruimte tussen de twee kolken in. Hierbij gebruiken ze het IVS90, het Informatie Volg Systeem. Schepen die op de grote wateren in Nederland varen, worden in dit systeem opgenomen. In het IVS90 staan behalve de naam, de hoeveelheid lading, aard van de lading, vertrek- en aankomstplaats, lengte, breedte, diepgang, aantal opvarenden en dergelijke. Schippers hoeven maar één keer hun gegevens door te geven, daarna zijn alle sluizen en verkeersposten op de hoogte. In geval van calamiteiten kan men direct nagaan of een schip gevaarlijke stoffen aan boord heeft. Er gebeuren gelukkig weinig ongelukken.

Onderhoud

In 2007 werden de hefdeuren en vangconstructies van de duwvaartsluis vervangen door nieuwe. Dit is onderdeel van Groot Onderhoud langs het gehele Amsterdam-Rijnkanaal. De renovatie kon in 2006 niet worden afgerond, zoals wel de bedoeling was. De eerste hefdeur is verwijderd en vervangen door een nieuwe.
Voorzien was dat de weggehaalde eerste deur in de zomer een grondige opknapbeurt zou krijgen en in het najaar de plek zou innemen van de tweede hefdeur. De weggehaalde deur bleek echter in slechtere staat te zijn dan oorspronkelijk gedacht. Dat betekent dat het uiteindelijk goedkoper is om een nieuwe deur te plaatsen, vooral omdat een nieuwe deur vervolgens langer mee kan gaan dan een opgeknapte. Omdat het bestellen van nieuw staal en het bouwen van een nieuwe deur meer tijd kost dan het opknappen van de oude deur, kan de tweede deur (aan de kant van de Lek) pas in de zomer van 2007 vervangen worden.
Het vervangen van de eerste deur was een lastige operatie vanwege de enorme afmetingen en het gewicht.
De deur weegt circa 280.000 kilo


Dodatkowe waypointy
Symbol Typ Współrzędne Opis
Parking --- Parkeer hier. Parkeren op de wegdelen is niet toegestaan;
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 0x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy