Grootste niet-commerciele geocaching netwerk
Geopaths - Maak je eigen geoartpagina
Statistieken, GPX, zoeken. alles voor niets
Mails ontvangen over nieuwe caches en logs
Alle geocaching mogelijkeden 100% gratis
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Milans Groote Oorlog - OB1A9B
Meer info alvorens je start op: http://rh-design.be/RubensEmpire/milans-groote-oorlog-ob1a9b/
Eigenaar: Geo-Brein
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 0 meter NAP
 Provincie: België > Prov. West-Vlaanderen
Cache soort: Multi Cache
Grootte: Groot
Status: Gearchiveerd
Tijd: 4:00 h    Lengte: 10.00 km
Geplaatst op: 11-07-2014
Gemaakt op: 11-07-2014
Gepubliceerd op: 11-07-2014
Laatste verandering: 26-06-2016
2x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
2 x Bekeken
2 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: n/b
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Lange wandeling  24/7 beschikbaar  Let op: teken  Parkeerplaats vlakbij  Fietsen toegestaan  Alleen te loggen op Opencaching  GeoHotel  Breng eigen pen mee  Cache met veel natuur 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving NL
 

MILANS GROOTE OORLOG

 

WAYPOINT 1: Start Milans Groote Oorlog

Jouw zoektocht begint hier bij de kerk van Stuivekenskerke op N 51° 04.617 E 002° 49.502. Voor Milan begon hij al op vrijdag 23 oktober 1914. De dag voordien waren de Belgen er net niet in geslaagd de Duitsers nabij Tervate over de IJzer terug te dringen. Het Belgische leger moest zich daarop via dit kleine Polderdorpje terugtrekken. Dit gold zowel voor militairen als voor burgers. Een van die laatste was Milan.

Hierbij wachtte hem een belangrijke opdracht te vervullen. Maar precies daardoor dreigde ook zijn terugweg naar het heden te worden afgesloten. In hoeverre zou hij in zijn opzet slagen?

Dit wordt precies ook jouw uitdaging. Vanaf deze kerkpoort zal jij de hoofdfiguur uit het verhaal op de voet kunnen volgen. Bij deze zoektocht zal jij de modernste navigatiemiddelen van vandaag mogen combineren met deze van honderd jaar geleden. Zal jij dit ook tot een goed einde brengen? Of doet Milan het misschien beter?

Hij had de nacht van 22 op 23 oktober 1914 in de kerk van Stuivekenskerke doorgebracht. Daar, bij de kerkpoort, wordt hij door Arthur, de koerier van het 3de Linieregiment, opgehaald. Net zoals die twee vertrek jij vanaf diezelfde plaats. Neem de richting 325° en leg 0,794 km af. Daar wacht jou dezelfde hindernis die zij met hun Rudge moesten nemen. Zoek maar uit hoe je van daaruit je weg verder kan zetten. Want net zoals zij, kom je daar ook in de problemen!

photo KOERIERRUDGE2RAND_zps7fb76abe.jpg


WAYPOINT 2: Kleine Beverdijkvaart - Terugtrekking naar Pervijze

Op WP2 vind je gegevens terug in het veld.


WAYPOINT 3: Aardeweg (N 51° 04.917 E 002° 48.575)

Op WP3 vind je gegevens in het veld terug.

Hier bij de oude aardeweg werd Milan afgezet. Maar die weg is nu helemaal verdwenen. Milan zou die weg een eind volgen en daardoor iets heel belangrijks meemaken en meekrijgen. Hiermee was ook zijn doel bereikt. Maar door de oprukkende Duitsers kon hij niet meer terug!
Ook jij krijgt hier iets mee. Zo kan je Milan blijven volgen in zijn poging om via een omweg naar het heden terug te keren. Zijn naam is dan ook cruciaal om het volgende bericht te kunnen ontcijferen:


WAYPOINT 4: Schildersbrugje

Hier in de buurt van deze Schildersbrug zou soldaat Emile Benaerts in de ochtend van vrijdag 23 oktober sneuvelen. Ook hier werd hij begraven. Als zijn graf ooit wordt teruggevonden, dan zal men hem aan de hand van dit naamplaatje kunnen identificeren. Maar de gegevens op dit plaatje zijn ook voor jou belangrijk. Net zoals in het verhaal, zal jij die informatie nodig hebben om deze zoektocht tot een goed einde te brengen.

 


WAYPOINT 5: Station Pervijze

Samen met Milan en het ontredderde Belgische leger, trekt ook jij je terug voor de oprukkende Duitsers. Het volgende punt, N 51° 04.497 E 002° 47.922, was toen voor alle partijen heel belangrijk. Daar bevond zich het oorspronkelijke treinstation van Pervijze, dat van vóór de Groote Oorlog. Precies op de plaats van de vroegere overweg, kan je een cijfer terugvinden dat de afstand tot Stuivekenskerke aangeeft. Dit heb je ook nodig om je zoektocht tot een goed einde te brengen.


WAYPOINT 6: Herberg De Gouden Leeuw

De volgende gegevens, N 51° 04.392 E 002° 47.660, voeren je naar een herberg die al van vóór de Groote Oorlog diezelfde naam droeg. Daar in de buurt nam Milan definitief afscheid van de koerier Arthur. Op dat ogenblik werd deze herberg door het Belgische leger als verbindingspost gebruikt. Veel berichten kwamen daar toen in morsecode binnen. Jouw volgende bestemming is dan ook in diezelfde code weergegeven.


WAYPOINT 7: Wachtpost

Langsheen deze kapel die tijdens de oorlog als wachtpost werd gebruikt, passeerde Milan. Hij wist heel duidelijk welke richting hij uitmoest. Jij zal die informatie ergens in die kapel moeten vinden.


WAYPOINT 8: Terug naar het heden

Nog verder trekken in de richting die hij wilde blijven volgen, kon Milan niet meer. Hendrik Geeraert had in Nieuwpoort de sluizen opengedraaid. Het opstijgende water dat bijna de hele IJzervlakte tot één grote waterplas had herschapen, versperde Milan de weg. Als hij nog net op tijd het heden wilde bereiken, moest hij dringend een vaartuig zien te vinden. Gelukkig slaagt hij daarin. De juiste plaats daarvan ligt op het snijpunt van 144° van het oude station en op 109° van de wachtpost. Daar ligt de schuit die hem naar de andere kant moet brengen. En daar kan jij ook de gegevens vinden om de route van Milan te kunnen blijven volgen.


WAYPOINT 9: Milans vaarroute deel 1

Op WP9 vind je gegevens in het veld.


WAYPOINT 10: Milans vaarroute deel 2

Gelukkig ontdekte Milan hier in de verte die grote boerderij. Hij kon de gebouwen als referentiepunt gebruiken en zo zijn weg verder zetten. Ook jij zal daar in de richting van 94 graden die hoeve zien liggen. Kijk nu net zoals Milan met je verrekijker. Rechts van de zwarte schoorsteen kan je iets spotten dat net zoals de maan licht geeft. Zet de vier letters om in cijfers en tel daar het aantal ramen bij die zich rechts daarvan bevinden.


WAYPOINT 11: Milans vaarroute deel 3 (N 51° 04.066 E 002° 49.334)

Milan begon langzaam zijn doel te naderen. Maar dan liep zijn schuitje vast. Hij kreeg geen andere keuze dan van richting te veranderen. Ook jij moet zijn voorbeeld volgen: 12 graden over een afstand van 558 meter.


WAYPOINT 12: Milans vaarroute deel 4

Hier vlakbij in de buurt lagen heel wat Duitsers op de uitkijk. Vanaf hier kon Milan gemakkelijk gezien worden. Gelukkig bevond er zich op dat ogenblik een grote wolk voor de maan. Maar dit zou niet blijven duren. Milan zou zich mogen haasten. Gelukkig was het punt dat hij toen zo snel mogelijk moest bereiken, duidelijk aangegeven. Dit geldt nu ook voor jou: N 51° 04.335 E 002° 49.648


WAYPOINT 13: Milans vaarroute deel 5

Milan slaagde er dan toch in de rand van het kasteeldomein Vicogne te bereiken. Dit betekende voor hem het einde van die zware tocht over water. Maar het moeilijkste moest nog komen. Ook voor jou wordt het niet gemakkelijk. Eerst moest Milan er nog in slagen de andere kant van een diepe gracht te bereiken. Jij beschikt nu over een brug. Het precieze aantal planken waarover je nu moet lopen, zal op het einde van jouw zoektocht van groot nut zijn.
Maar, net zoals Milan, bent je er nog niet. Dit was een Duitse voorpost en het stikte hier van de soldaten. Een veilig onderkomen voor jou ligt echter op 032 graden. Maar halverwege, om precies te zijn op N51° 04.360 E002 49.674 loert de vijand. Hopelijk kom je er zonder kleerscheuren terecht.


WAYPOINT 14: Milans laatste schuilplaats

Milan is dan toch veilig aangekomen in het heden. Hem rest alleen nog te bewijzen dat de hele onderneming niet voor niets geweest is. Jij krijgt nu diezelfde opdracht. Bereken hier de plaats waar al dat bewijsmateriaal zich bevindt, maar tegelijk ook de code om het geheel open te kunnen krijgen. Dan krijgt dit avontuur niet alleen voor Milan een goed einde, maar ook voor jou. Veel geluk!


FINAL BEREKENEN

WP2: gevonden waarde geeft je A
WP4: maak per rij de som van de letterwaarden en cijferwaarden, die geven je respectievelijk de waarden B, C, D, E
WP5: gevonden waarde geeft je F
WP10: gevonden waarde geeft je G
WP13: gevonden waarde geeft je H

N 51° 00.258 + [((B+C+D+E) x G) : F] + A
E 002° 42.342 + [(B x C x D x E) : (F x (2 x H))] x F
CODE: H + C + A


EXTRA INFORMATIE

 

HIER kan je steeds een kijkje nemen op de website van Patrick Lagrou, de jeugdschrijver!

PODIUM EN BANNERS

 







SUCCES!!!
Extra waypoints
WP nummer Symbool Soort Coördinaten Beschrijving
Parkeerplaats --- Hier kan je de wagen, motor, campingcar, etc. parkeren
1 Virtueel punt --- Begin van Milans avontuur.
2 Fysiek punt --- Kleine Beverdijkvaart-Terugtrekking naar Pervijze

Hint: voor de komma
3 Fysiek punt --- Aardeweg

Hint: speel eerlijk
4 Fysiek punt --- Schildersbrugje
5 Virtueel punt --- Station Pervijze

Opdracht staat in de listing.
6 Fysiek punt --- Herberg De Gouden Leeuw

Hint: "J"
7 Fysiek punt --- Wachtpost
8 Virtueel punt --- Terug naar het heden (trailhead)
9 Fysiek punt --- Milans vaarroute deel 1
10 Virtueel punt --- Milans vaarroute deel 2
11 Virtueel punt --- Milans vaarroute deel 3 (trailhead)
12 Virtueel punt --- Milans vaarroute deel 4 (trailhead)
13 Virtueel punt --- Milans vaarroute deel 5
14 Virtueel punt --- Milans Laatste schuilplaats

Hier kan je verdoken de tijd nemen om de eindlocatie te bepalen.

Hint: afronden volgens de regeltjes van de kunst.
15 Eindlocatie --- N 51° 00.258 + [((B+C+D+E) x G) : F] + A

E 002° 42.342 + [(B x C x D x E) : (F x (2 x H))] x F

CODE: H + C + A
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Logs: Gevonden 2x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs